Et skønt sted at bo

Nyheder

Guide til fremleje

Bor du til leje hos Frederiksgården og ønsker at fremleje din bolig midlertidigt er her et overblik over de vigtigste regler og krav, som du skal kende og overholde.

Hvornår må du fremleje?

Du må fremleje hele dit lejemål i op til 2 år, hvis disse betingelser er opfyldt:

  • Lejemålet skal være til beboelse (ikke erhverv).
  • Din grund til fremleje skal være saglig og midlertidig
    Eksempler: sygdom, studieophold, forretningsrejse, midlertidig forflyttelse pga. arbejde.
  • Fremlejeperioden må maks. være 2 år.
  • Antallet af beboere må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
  • Frederiksgården må ikke have en rimelig grund til at sige nej.

Hvis dit ophold uventet bliver forlænget, kan du søge om forlængelse, men Frederiksgården kan afslå dette.

Frederiksgården kan fx afvise din ansøgning med henvisning til

  • Antallet af beboere i lejemålet overstiger antallet af beboelsesrum.
  • Andre saglige grunde (fx tidligere problemer med den ønskede fremlejetager).

Hvad er de formelle regler til fremlejeaftalen

  • Fremlejeaftalen skal være skriftlig mellem dig og fremlejetager.
  • Frederiksgården skal have en kopi af kontrakten, før fremlejetager flytter ind.
  • Brug gerne typeformular A, 10. udgave, til kontrakten. Brug din egen lejekontrakt som skabelon og vær særligt opmærksom på betingelserne i § 11.
  • Angiv tydeligt lejeperioden i kontrakten. Overvej, om der skal være mulighed for opsigelse før tid (kan skrives ind i § 11).
  • Du må ikke tjene penge på fremlejeaftalen og du må kun kræve forudbetalt husleje svarende til fremlejetagerens opsigelsesperiode (normalt 1 måned).

Du skal være opmærksom på dit ansvar som lejer

  • Du er ansvarlig over for Frederiksgården – både for lejemålet og for, at fremlejetager kender vores husorden og overholder reglerne.
  • Du modtager fortsat alle opkrævninger af husleje og forbrug (fx vaskeri, varme, gæsteværelser og fællesspisning) og skal selv opkræve betaling hos fremlejetageren.
  • Fremlejetagerens skader eller overtrædelser er dit ansvar over for Frederiksgården.

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Ejendomskontoret.


BEMÆRK! I henhold til lejelovens regler, har man som lejer ikke tilladelse til uden udlejers samtykke at overlade brugen af det lejede til andre, medmindre der er tale om lovligt og godkendt fremleje. Udlejning af din lejlighed (fx via Airbnb eller lignende udlejningstjenester) er ikke tilladt. Konstateres denne form for udlejning vil det medføre at dit lejemål ophæves uden yderligere varsel.

Solceller

BEBOERORIENTERING VEDRØRENDE TAGPAP ISTANDSÆTTELSE OG SOLCELLEANLÆG

Arbejdet i forbindelse med istandsættelse af det eksisterende tagpaptag samt montage af et nyt komplet solcelleanlæg igangsættes i løbet af kort tid. Jeg beder jer derfor om at læse nærværende skrivelse igennem og gemme den til byggeriet er afsluttet.

Læs skrivelsen her

Ny bestyrelse pr.28.4 2023

Til beboerne i Den Selvejende Institution Frederiksgården

 

Her med kan jeg oplyse, at alle de tre beboervalgte bestyrelsesmedlemmer Ilse Kandler,  Emil Jelstrup og Helle Smed ved årsmødet den 27 ds med akklamation blev genvalgt til bestyrelsen.

Efterfølgende har bestyrelsen konstitueret sig således:

Formand Flemming Brank
Næstformand Helle Smed

For bestyrelsens kontakt data henvises til www.frederiksgaarden.dk

Med venlig hilsen
Pernille Høxbro

GLEMT VASKETØJ

GLEMT VASKETØJ. 

Der glemmes tit vasketøj i vaskeriet – vær søde at huske at
hente vasketøjet, når det er færdigt. Vi har hverken plads eller kurve til det.
Tøj der er glemt, opbevares i rummet overfor vaskeriet, og kan tilgås ved kontakt til rengøringspersonalet.

Tøj opbevares ikke længere end 14 dage – så ryger det ud.

(der er masser af tøj – få det nu hentet).

 

Med venlig hilsen
Henrik Starholm,
ejendomskontoret.

Kære nye beboer – Velkommen til Frederiksgården.

Vi vil gerne invitere dig til et lille velkomstmøde her på Frederiksgården. Alt efter behov viser vi dig de kollektive lokaler, som du kan gøre brug af. Vi afslutter med en sodavand/et glas vin og en uformel samtale i restauranten.

Tidspunkt: Den første tirsdag i måneden efter du er flyttet ind. Kl. 19.30.
Mødested: Udenfor døren til restauranten.
Meld venligst pr mail eller SMS om du kommer.

Kan du ikke lige den dag, kan du naturligvis komme den første tirsdag i den næste måned.

Du er altid velkommen til at kontakte os pr mail eller telefon, og vi vil hjælpe dig efter bedste evne.

Med venlig hilsen
De beboervalgte bestyrelsesmedlemmer

Næstformand Helle Smed, Rådmand Steins Allé 16A, 206.
Mobil: 40 18 41 22. Mail: mail@hellesmed.dk

Emil Jelstrup, Rådmand Steins Allé 16C, 002.
Mobil: 30 95 50 13 Mail: emjelstrup@gmail.com

Ilse Kandler, Rådmand Steins Allé 16A, 611.
Mobil: 20120075. Mail: ilsekan1@gmail.com