Et skønt sted at bo

Vigtig Info

Guide til vedligeholdelse og forbedringer

Generelle regler om indretning, vedligeholdelse og forbedring

Mindre ændringer i din bolig, som du må foretage uden forudgående aftale, er fx.

  • Opsætning af flytbare møbler, gardiner, fjernsyn, lamper og reoler mv.
  • Ophængning på alle malede vægge og lofter vha. borehammer og rawlplugs.
  • Ophængning på klinker og øvrige overflader vha. klæbesøm og command strips.
  • Maling af lofter, vægge og træværk, dog kun i lyse farver (se standard farvekoder)
  • Maling af døre i lyse farver (dog ikke den udvendige side af hoveddør eller altandør)
  • Udskiftning af dørgreb, som dog skal gemmes og genetableres ved fraflytning.
  • Indretning af indbygget garderobeskab i entreen (hvor skabet findes i forvejen).

Uden forudgående aftale vil følgende ændringer blive betragtet som misligholdelse og vil udløse erstatningskrav og kan medføre opsigelse af dit lejemål.

  • Maling af fliser/klinker, gulve, stikkontakter, vindueskarme, køkkenelementer, altan. 
  • Boring af huller i fliser/klinker, døre, skabslåger, gulve, vindueskarm og på altan.
  • Ændringer i boligens grundkonstruktion (fx fjernelse eller etablering af nye vægge)
  • Installation af vaskemaskiner og/eller tørretumbler, herunder ændring af vandrør mv..
  • OBS! Listen er ikke udtømmende. Skriv til drift@frederiksgaarden,dk hvis du er i tvivl.

Om vedligeholdelse af dit lejemål 

Du har som lejer ansvar for at sikre, at dit lejemål bliver løbende vedligeholdt – uanset om dit lejemål har vedligeholdelseskonto eller ej. Hold derfor altid dit lejemål i god stand, også med hensyn til rengøring, ventilation, afkalkning og øvrig vedligeholdelse efter behov. 

Såfremt informationen i den følgende tekst ikke indeholder de nødvendige instruktioner eller besvarelser af dine spørgsmål, så bedes du skrive en e-mail til drift@frederiksgaarden.dk. 

Indledende henvendelse via sms og telefon frabedes af hensyn til dokumentation og digital arkivering af korrespondancen, der danner baggrund for de indgåede aftaler.

Lejemål uden vedligeholdelseskonto (kontrakter indgået før 1/7-2015).

  • Lejemålet er overtaget nyistandsat og der skal udføres normalt istandsættelse inden fraflytning.
  • Du har som lejer ansvar for løbende vedligehold af lejemålet, herunder betaling af alle udgifter. 

Lejemål med vedligeholdelseskonto (kontrakter indgået efter 30/6-2015).

  • Lejemålet er overtaget i god stand og skal fremstå vel vedligeholdt ved fraflytning, hvor der i begge situationer accepteres en rimelig grad af almindelig slid og ælde.
  • Det er din pligt som lejer, at kontakte udlejer ved behov for vedligeholdelse. Denne pligt indebærer også ansvaret for at tage initiativ til at vedligeholdelse sker rettidigt. 
  • For finansiering via vedligeholdelseskonto skal der være indhentet en forudgående godkendelse fra udlejer.   
  • Hvis finansiering via vedligeholdelseskontoen godkendes, bestemmer du selv, hvem der skal udføre vedligeholdelsen.
  • Du vil som udgangspunkt blive tilbudt en henvisning til en af ejendommens faste og autoriserede håndværkere, hvor ejendommen modtager og betaler regningen.
  • Hvis du selv udfører godkendt vedligeholdelse, eller vælger andre håndværkere, skal du selv lægge penge ud til at betale for materialer og assistance. Vedligeholdelsen skal følge ejendommens normale standarder og udføres håndværksmæssigt korrekt, hvilket skal dokumenteres og godkendes, hvorefter du vil få refunderet dit udlæg mod aflevering af relevante kvitteringer.

Du ansøger om anvendelse af vedligeholdelseskonto ved at sende en kort beskrivelse af vedligeholdelsesbehovet til ejendomskontoret på e-mail: drift@frederiksgaarden.dk

Særligt om anvendelse af vedligeholdelseskontoen

  • Hvad må kontoen bruges til?
    • Udelukkende til nødvendig indvendig vedligeholdelse: maling, tapetsering, lettere gulvbehandling, reparation af eksisterende installationer, men aldrig til forbedringer, modernisering eller etablering af nye installationer.
    • Hvis kontoen har opsparet mere end de seneste tre års indbetalinger, kan lejeren kræve det overskydende brugt til fornyelse eller udskiftning af eksisterende installationer – men kun som erstatning for noget slidt, ikke til forbedringer eller forøgelse af boligens standard.
  • Eksempler på lovlige udgifter fra kontoen:
    • Indvendig maling/hvidtning af vægge/lofter
    • Afrensning/lakering af gulve (ikke afslibning)
    • Reparation af eksisterende hvidevarer eller el/VVS-installationer
    • Udskiftning af slidte installationer (kun vedligehold, ikke forbedringer).
  • Hvad må kontoen ikke bruges til?
    • Nye installationer (fx ekstra opvaskemaskine)
    • Modernisering eller forbedring udover boligens normale stand.
  • Kontoen tilhører lejemålet, ikke lejeren personligt, og evt. restsaldo overgår til ny lejer ved fraflytning.

Særligt om misligholdelse 

  • Det vil blive betragtet som misligholdelse, hvis der opstår varige skader i lejemålet, som følge af en manglende rettidig vedligeholdelse.
  • Misligholdelse i form af groft slid og manglende vedligeholdelse vil føre til krav om udbedring for din regning og/eller tab af depositum ved fraflytning.

Om forbedringer af dit lejemål

En skriftlig aftale med udlejer er et krav, inden du påbegynder permanente forbedringer i dit lejemål. Selvom du er indstillet på at finansiere hele forbedringen selv, skal du altid søge udlejers godkendelse først.

  • Dit ønske vil blive afslået hvis forbedringen ændrer lejemålets karakter, men kan også blive afslået, hvis det ikke vurderes hensigtsmæssigt (fx hvis det ikke følger ejendommens normale standarder).
  • Godkendte forbedringer skal udføres håndværksmæssigt korrekt og overholde gældende bygge- og bygningsreglement.
  • Ved selvfinansierede forbedringer er du som lejer selv ansvarlig for at indhente tilbud, indgåelse af aftaler om levering og betaling, herunder håndtering af reklamations- og forsikringssager mv.
  • Hvis du foretager forbedringer uden tilladelse, kan udlejer kræve, at du straks genetablerer det oprindelige, eller modregne udgifter i dit depositum ved fraflytning.af vedligeholdelseskontoen.

Du kan ansøge om godkendelse af selvfinansierede forbedringer ved at fremsende en detaljeret og fyldestgørende beskrivelse af forbedringerne samt økonomisk overslag eller konkrete tilbud fra håndværkere. Ansøgningen skal sendes til drift@frederiksgaarden.dk. 

Indledende henvendelse via sms og telefon frabedes af hensyn til dokumentation og digital arkivering af korrespondancen, der danner baggrund for de indgåede aftaler.

Guide til batteriskift på dørlåsen

Hvis din dørlås er begyndt at blinke rødt, så er det ved at være tid til at skifte batterierne.

Det er ret simpelt og herunder kan du se en video der skridt for skridt viser hvordan du skal gøre.

PS. Vi har ingen tidsbegrænsninger eller logging på lejlighedslåsene, så det er lige meget om den ved hvad dato og klokkeslet er?

Hvis du støder ind i problemer, så skriv en mail til drift@frederiksgaarden.dk for at få mere hjælp.

 

Guide til fremleje

Bor du til leje hos Frederiksgården og ønsker at fremleje din bolig midlertidigt er her et overblik over de vigtigste regler og krav, som du skal kende og overholde.

Hvornår må du fremleje?

Du må fremleje hele dit lejemål i op til 2 år, hvis disse betingelser er opfyldt:

  • Lejemålet skal være til beboelse (ikke erhverv).
  • Din grund til fremleje skal være saglig og midlertidig
    Eksempler: sygdom, studieophold, forretningsrejse, midlertidig forflyttelse pga. arbejde.
  • Fremlejeperioden må maks. være 2 år.
  • Antallet af beboere må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
  • Frederiksgården må ikke have en rimelig grund til at sige nej.

Hvis dit ophold uventet bliver forlænget, kan du søge om forlængelse, men Frederiksgården kan afslå dette.

Frederiksgården kan fx afvise din ansøgning med henvisning til

  • Antallet af beboere i lejemålet overstiger antallet af beboelsesrum.
  • Andre saglige grunde (fx tidligere problemer med den ønskede fremlejetager).

Hvad er de formelle regler til fremlejeaftalen

  • Fremlejeaftalen skal være skriftlig mellem dig og fremlejetager.
  • Frederiksgården skal have en kopi af kontrakten, før fremlejetager flytter ind.
  • Brug gerne typeformular A, 10. udgave, til kontrakten. Brug din egen lejekontrakt som skabelon og vær særligt opmærksom på betingelserne i § 11.
  • Angiv tydeligt lejeperioden i kontrakten. Overvej, om der skal være mulighed for opsigelse før tid (kan skrives ind i § 11).
  • Du må ikke tjene penge på fremlejeaftalen og du må kun kræve forudbetalt husleje svarende til fremlejetagerens opsigelsesperiode (normalt 1 måned).

Du skal være opmærksom på dit ansvar som lejer

  • Du er ansvarlig over for Frederiksgården – både for lejemålet og for, at fremlejetager kender vores husorden og overholder reglerne.
  • Du modtager fortsat alle opkrævninger af husleje og forbrug (fx vaskeri, varme, gæsteværelser og fællesspisning) og skal selv opkræve betaling hos fremlejetageren.
  • Fremlejetagerens skader eller overtrædelser er dit ansvar over for Frederiksgården.

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Ejendomskontoret.


BEMÆRK! I henhold til lejelovens regler, har man som lejer ikke tilladelse til uden udlejers samtykke at overlade brugen af det lejede til andre, medmindre der er tale om lovligt og godkendt fremleje. Udlejning af din lejlighed (fx via Airbnb eller lignende udlejningstjenester) er ikke tilladt. Konstateres denne form for udlejning vil det medføre at dit lejemål ophæves uden yderligere varsel.